ZAJĘCIA

MATEMATYKA METODĄ MONTESSORI
Terapeuta mgr Anna Koc
Jedną z zasad pedagogiki Montessori jest „Naucz mnie to zrobić samemu”, lubię patrzeć, jak uczeń jest dumy z siebie, że osiągnął coś sam. Większość zajęć matematycznych opiera się na zajęciach abstrakcyjnych- tak nie jest podczas edukacji matematycznej metodą Montessori. Metoda korzysta z materiału konkretnego, a następnie przechodzi do abstrakcji. W przypadku osób z niepełnosprawnością jest to niezbędne. Mała złota perła to jeden, połączone dziesięć pereł to dziesiątka, kwadrat dziesięć na dziesięć pereł to setka., itd. Uczeń może materiał dotknąć, poczuć w palcach, przenieść w pamięci i bezpośrednio nim operować. Może uczyć się dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia bez stresu, frustracji, że nie potrafi. W ten sposób buduje sobie pojęcie liczby i może przejść dalej. Zajęcia przynoszą uczniom wiele radości a przy okazji są treningiem motoryki małej i ruchu precyzyjnego, co u osób z Zespołem Downa jest bardzo wskazane. Poza tym praca polega na podążaniu za uczniem, odpowiednim przedstawieniu pracy z materiałem i daje szansę na samodzielność uczniowi a terapeucie satysfakcję z poczynionych postępów.

LOGOPEDIA
Terapeuta mgr Agnieszka Ślefarska
Komunikowanie się z innymi jest ważną częścią naszego życia. Dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami proces ten jest tak samo istotny jak dla każdej innej osoby, albo nawet ważniejszy. Brak lub zaburzona komunikacja ma niestety przełożenie na relacje międzyludzkie i integrację społeczną. Niestety Zespół Downa przez specyfikę zaburzeń może powodować różnorodne problemy z mówieniem. Dlatego tak ważnym elementem terapii jest wspomaganie poprzez jak najczęstsze ćwiczenia usprawniające mowę pod okiem wykwalifikowanego specjalisty.

TUS
Terapeuta mgr Justyna Dysy
TUS to skrót od słów Trening Umiejętności Społecznych. Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji, umiejętności społecznych. A co to takiego umiejętności społeczne? Umiejętności społeczne to to, co umożliwia każdemu człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie – w rodzinie, grupie rówieśniczej, szkole, pracy. To umiejętność zachowania się w różnorodnych sytuacjach społecznych, komunikowania, nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi. Dzięki tym umiejętnościom dogadujemy się z innymi ludźmi, potrafimy zachować się odpowiednio do sytuacji, wiemy, co wypada, a co nie. Umiemy zarządzać swoimi emocjami i ich okazywaniem oraz adekwatnie reagować na emocje innych. Potrafimy rozmawiać i dostosować sposób rozmowy do okoliczności i ludzi, z którymi ją toczymy. Dlatego Trening Umiejętności Społecznych to jedna z najskuteczniejszych terapii wspierających rozwój, łagodzących lub zapobiegających problemom emocjonalnym. Pomaga też radzić sobie z trudnościami pojawiającymi się w zachowaniach u dzieci i młodzieży.

ZAJĘCIA KULINARNE
Terapeuta mgr Hanna Ochab
Irlandzkie powiedzenie mówi „Śmiech jest najjaśniejszy w miejscu, gdzie jest jedzenie”. Z pewnością można się o tym przekonać, zaglądając do naszej szansowej kuchni podczas zajęć kulinarnych. To tutaj nasi podopieczni poznają tajemnice kuchni i pod czujnym okiem fantastycznej Pani Hani kroją, siekają, gotują i pieką. Do zajęć podchodzą z wielkim zaangażowaniem i skupieniem,wkładając w to całe swoje serce, jednocześnie czerpiąc z tego ogromną przyjemność. Uczą się pracy zespołowej, wspólnie pokonują trudności oraz czerpią satysfakcję i radość ze wspólnie przygotowanego pysznego posiłku. Na zajęciach nie tylko uczą się gotować czy piec, ale również poznają zasady zdrowego żywienia, podawania potraw oraz savoir vivre’u przy stole.

ZAJĘCIA KRAWIECKIE
Terapeuta mgr Marzena Franke
Jak powiedział Patrick Rothfuss „Jest coś głęboko satysfakcjonującego, w nadawaniu czemuś kształtu własnymi rękami”. W stowarzyszeniu mamy pracownię krawiecką wyposażoną w maszyny do szycia, deskę do prasowania, żelazko oraz mnóstwo materiałów. Na zajęciach dzieci i młodzież nabywają nowych umiejętności, tworzą i szyją pod czujnym okiem mistrzyni kroju i szycia pani Marzeny. Nauka szycia jest praktyczną umiejętnością, przygotowującą naszych podopiecznych do w miarę samodzielnego funkcjonowania. Szycie sprawia dużo frajdy i zabawy, daje poczucie sukcesu i sprawstwa, widok gotowej, uszytej rzeczy sprawia wiele satysfakcji, że potrafimy coś stworzyć. Łączymy tutaj zabawę z nauką, pozwalamy na odkrywanie w sobie samodzielności i pasji. Co powstaje w naszej pracowni? Poduszki, maskotki, materiałowe kwiaty, wszystko to na co tylko pozwoli nam nasza wyobraźnia.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ

Taniec, muzyka, plastyka, sensoplastyka wpisują się w krąg pasji i zainteresowań naszej młodzieży, jako najlepsza z form terapii. Każdy kontakt ze sztuką rozwija i kształtuje osobowość człowieka, dlatego wszelkie formy ekspresji mają istotne znaczenie w procesie terapii. Sztuka pomaga dostrzec, że spontaniczne i autentyczne wyrażanie siebie jest naprawdę możliwe, możliwa jest także przemiana człowieka. Sztuka wychowuje i wzbogaca świat wewnętrzny, uczy i relaksuje. Pełni ważną rolę w kształtowaniu osobowości człowieka, pozwalają ujawnić stłumione stany emocjonalne przejmując nad nimi kontrolę. W procesie rehabilitacji osoby niepełnosprawnej wyrabia coraz bardziej pozytywny jej stosunek do świata i samego siebie, wyzwala aktywność twórczą, wyrównuje braki i ograniczenia psychofizyczne. Pozwala zaakceptować siebie i innych, nadaje sens i wzbogaca życie każdego człowieka.

ZAJĘCIA TEATRALNO-TANECZNE
Terapeuta mgr Katarzyna Bebiołka
Taniec, improwizacja ruchowa i działania artystyczne odgrywają dużą rolę w usprawnianiu psychoruchowym, poprzez wykonywanie różnych czynności doskonalimy swoje umiejętności manualne oraz ruchowe, a także umiejętności przeżywania i obserwacji siebie i innych,współpracy, reagowania na stres. Teatr i taniec są niezastąpionymi sposobami oddziaływań wychowawczych w procesie rehabilitacji, socjalizacji oraz przekraczania kolejnych barier. Zwiększają wiarę we własne możliwości, rozwijają świadomość przestrzeni i działania w niej, pokazują, jak dzielić ją z innymi ludźmi. Uczą radzenia sobie z emocjami, u jednych wyciszają emocje, u innych rozbudzają, dając motywację do działania – twórczego tworzenia.

ZAJĘCIA PLASTYCZNE
Terapeuta mgr Katarzyna Ręka

ZAJĘCIA MUZYCZNE
Terapeuta Klara Szewska, Weronika Szczyrba

SENSOPLASTYKA
Terapeuta mgr Alicja Szczęch mgr Marlena Trenda
Nasze zajęcia polegają na wspieraniu samodzielności i kreatywności dzieci i młodzieży. Zawierają elementy sensoplastyki czyli plastyki sensorycznej, która wpływa na stymulację wszystkich zmysłów: ​​​​węchu wzroku dotyku słuchu Plastyka sensoryczna wpływa na wiele aspektów rozwoju dzieci: wspomaga budowanie ich świadomości ciała i przestrzeni, dba o usprawnienie ruchowe, wspiera rozwój zmysłów, wpływa na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni), poprzez wspólne działania pogłębia nasz kontakt emocjonalny z dziećmi – buduje w ten sposób ich poczucie bezpieczeństwa.

ZUMBA
Trener mgr Michał Seget z Mfit Studio Fitness
„Jak tylko skoncentrujesz swoją energię (…) na poszukiwaniu tego, co uwielbiasz, życie stanie się bogatsze, marzenia zaś spełnią się łatwo” (autor: Robin S. Sharma). To tekst doskonale opisujący Michała, który połączył swoje pasje w jedną całość, znajdując tym samym swój przepis na siebie. Jest instruktorem fitness z … wieloletnim stażem. Z niesłabnącą energią, ogromną radością i zapałem pracuje z ludźmi i dla ludzi. Od kilku lat współorganizator i główny prowadzący Charytatywny Maraton Zumby dla Szansy.